Αρτηριακή Υπέρταση. Τα βασικά που πρέπει να γνωρίζω….

  • Αρτηριακή Υπέρταση. Τα βασικά που πρέπει  να γνωρίζω….

    Τι είναι η αρτηριακή υπέρταση ;

    Όταν  η πίεση του αίματος μέσα στα αγγεία είναι αυξημένη πάνω από τα φυσιολογικά επίπεδα, τότε ο ασθενής έχει αρτηριακή υπέρταση. Είναι μια χρόνια πάθηση που αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιακά αγγειακά επεισόδια , για εγκεφαλικά αγγειακά επεισόδια και νεφρική νόσο.

  •  
  • Ποια είναι τα συμπτώματα ;
    Συνήθως δεν έχει συμπτώματα.

    Ποια είναι τα φυσιολογικά όρια ;
    Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες (2018) οι κατηγορίες της αρτηριακής πίεσης είναι:
    •    Φυσιολογική όταν είναι μικρότερη από 120/80 mmHg
    •    Αυξημένη όταν η συστολική (η «μεγάλη») είναι ανάμεσα στο 120-129 ΚΑΙ η διαστολική είναι λιγότερο του 80 mmHg
    •    Στάδιο 1: όταν η συστολική είναι ανάμεσα στο 130-139  ή  η διαστολική είναι ανάμεσα  στο  80-89 mmHg
    •    Στάδιο 2: όταν η συστολική είναι τουλάχιστον 140 ή  η διαστολική είναι τουλάχιστον  στο  90  mmHg
    •    Υπερτασική κρίση: η συστολική πάνω από 180 mmHg και/ή η διαστολική πάνω από 120 mmHg

    Γιατί η αυξημένη πίεση δημιουργεί τόσα προβλήματα;
    Ο πρώτος τρόπος με τον οποίο η αυξημένη πίεση δημιουργεί βλάβη είναι η αύξηση του φόρτου εργασίας της καρδίας και των αγγείων, που σταδιακά γίνονται σκληρότερα και λιγότερο αποτελεσματικά. Με τον χρόνο, οι αυξημένες πιέσεις που ασκούνται στα αγγεία, καταστρέφουν την εσωτερική τους επένδυση  (ένας λεπτός ευαίσθητος ιστός). Μαζί με άλλους παράγοντες κινδύνου (πχ χοληστερόλη) σχηματίζονται  «πλάκες» κατά μήκος μικρών «σκισιμάτων» στα αρτηριακά αγγεία. Έτσι ξεκινά η αθηροσκλήρυνση (αθηροσκλήρωση).
    Όσο πιο πολλές «πλάκες» δημιουργούνται, τόσο πιο πολύ στενεύει το αγγείο, τόσο πιο πολύ αυξάνει την αρτηριακή πίεση και έτσι γίνεται ένας φαύλος κύκλος.

    Γιατί λένε ότι η αρτηριακή υπέρταση είναι ο σιωπηλός δολοφόνος ;
    Γιατί μπορεί να μην αισθάνεστε  τίποτα αλλά η αρτηριακή υπέρταση να έχει δημιουργήσει βλάβες που να απειλούν ακόμα και την ζωή σας. Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι η πρόληψη . Η παρακολούθηση δλδ ανά τακτά χρονικά διαστήματα της αρτηριακής πίεσης για να επέμβουμε εάν και εφόσον αυτή αυξηθεί.

    Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου για την αρτηριακή υπέρταση;
    Παράγοντες που ευθύνονται ή για την εμφάνιση ή για την επιδείνωση της έκβασης  ασθενούς με αρτηριακή υπέρταση είναι:
    •    Ηλικία: οσο μεγαλύτερη είναι τόσο πιο πιθανό είναι να εμφανίσει κάποιος υπέρταση
    •    Οικογενειακό ιστορικό: όταν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό υπέρτασης στην οικογένεια, ο κίνδυνος να εμφανίσεις τη νόσο είναι αυξημένος
    •    Παχυσαρκία: μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσεις υπέρταση αν είσαι παχύσαρκος ή υπέρβαρος
    •    Απουσία σωματικής άσκησης
    •    Κάπνισμα
    •    Αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ
    •    Δίαιτα με αυξημένη ποσότητα αλατιού
    •    Σακχαρώδης Διαβήτης

    Πως πρέπει να μετρώ την πίεση μου;
    Η πίεση μετράται με το σφυγμομανόμετρο ή αλλιώς το πιεσόμετρο. Για να μετρήσουμε σωστά την αρτηριακή πίεση προτιμότερη είναι η καθιστή θέση με ακουμπισμένο χαλαρά το αριστερό χέρι σε ένα τραπέζι στο ύψος της καρδιάς. Η περιχειρίδα τοποθετείτε γύρω από τον βραχίονα 3 περίπου εκατοστά πάνω από τον αγκώνα. Το στηθοσκόπιο θα πρέπει να τοποθετείται ελαφρά και σταθερά πάνω από την βραχιόνια αρτηρία που την συναντάμε στην εσωτερική μεριά του βραχίονα προς το μικρό δάκτυλο του χεριού.
    Η πίεση θα πρέπει να μετράται μετά από 5-10 λεπτά ξεκούρασης, όχι μετά φαγητό ή τσιγάρο, σε ήσυχο και ευχάριστο περιβάλλον.
    Η μέτρηση της αρτηριακής πίεσης θα πρέπει να επαναλαμβάνεται μετά από μεσοδιάστημα 3 λεπτών και να υπολογίζεται ο μέσος όρος των δύο μετρήσεων, εκτός αν παρατηρηθεί σημαντική απόκλιση, οπότε θα χρειαστεί και τρίτη μέτρηση.

    Τι μπορώ να κάνω για να μειώσω την πίεση μου;
    Είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι μπορούμε να μειώσουμε την πίεση μας τροποποιώντας τον τρόπο ζωής μας.  Αυτά που πρέπει να γίνουν ΑΜΕΣΑ  είναι:
    •    Απώλεια σωματικού βάρους (αν υπάρχει παχυσαρκία)
    •    Δίαιτα  πλούσια σε φρούτα
    •    Μείωση του αλατιού που καταναλώνουμε
    •    Σωματική άσκηση, 30 λεπτά ΚΑΘΕ μέρα (πχ ζωηρό περπάτημα)
    •    Μειώστε την κατανάλωση του αλκοόλ
    •    Διακόψτε το κάπνισμα.



    Βιβλιογραφία
    1.    Weber MA, Schiffrin EL, White WB, et al. Clinical practice guidelines for the management of hypertension in the community a statement by the American Society of Hypertension and the International Society of Hypertension. J Hypertens 2014; 32:3.
    2.    Mancia G, Fagard R, Narkiewicz K, et al. 2013 ESH/ESC Guidelines for the management of arterial hypertension: the Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Hypertension (ESH) and of the European Society of Cardiology (ESC). J Hypertens 2013; 31:1281.
    3.    James PA, Oparil S, Carter BL, et al. 2014 evidence-based guideline for the management of high blood pressure in adults: report from the panel members appointed to the Eighth Joint National Committee (JNC 8). JAMA 2014; 311:507.
    4.    MacMahon S. Blood pressure and the risk of cardiovascular disease. N Engl J Med 2000; 342:50.
    5.    Vasan RS, Larson MG, Leip EP, et al. Impact of high-normal blood pressure on the risk of cardiovascular disease. N Engl J Med 2001; 345:1291.
    6.    Burt VL, Whelton P, Roccella EJ, et al. Prevalence of hypertension in the US adult population. Results from the Third National Health and Nutrition Examination Survey, 1988-1991. Hypertension 1995; 25:305.
    7.    Hebert PR, Moser M, Mayer J, et al. Recent evidence on drug therapy of mild to moderate hypertension and decreased risk of coronary heart disease. Arch Intern Med 1993; 153:578.
    8.    American Heart Association , Arterial Hypertension, 2018
    9.    UpToDate 2018, High blood pressure in adults (Beyond the Basics)
Κορυφή